zondag 29 juni 2008

De Tuinen van Appeltern

Voor mensen die houden van tuinen, natuur en tuinaanleg, of die al naar het Keukenhof zijn geweest, en dit prachtig vonden ... kan ik vanaf nu "De Tuinen van Appeltern" aanraden. We hadden zelf de tip gekregen van een koppel tuinliefhebbers, en die hadden ons aangeraden een hele dag uit te trekken om deze tuinen in Gelderland te bezoeken. En ze hadden gelijk ... 190 prachtig aangelegde voorbeeldtuinen hebben we daar gezien. Ojojoj, wat een prachtige planten, bloemen, decoratiemateriaal, tuinmeubelen, ed. hebben we daar gezien, en wat een schat aan ideeën heb ik opgedaan om ooit eens een mooie tuin aan te leggen als ik ergens anders woon !!! En dat alles in een prachtige rust, want het domein is 12 hectare groot, dus zelfs al lopen er aardig wat mensen rond op dit domein, nooit heb je het gevoel dat er veel volk is.
In 1 van de tuinen zijn spiegels aangebracht, en ik vond het grappig om mezelf eens in die spiegels te fotograferen. Op de achtergrond zie je ook mijn ma, die mij op datzelfde moment ook nog eens fotografeert ;-))







Echt prachtige tuinkamers hebben die mensen daar gemaakt, keer op keer word je verrast door weer fijne details en mooie planten. Deze in mooi blauw vond ik één van de mooiere. Natuurlijk hebben we her en der het tuinmeubilair getest. Het is echt wel nodig van nu en dan eens te zitten, de sfeer te proeven, en vooral, eens 5 minuten te zitten, als je daar de ganse dag moet wandelen.

Als er niet te veel wolken aanwezig waren, gaf de zon echt wel heel erg warmte, en toen was het wel fijn om eventjes in de schaduw te zitten, zoals bij dit overdekt gebouwtje. Zalig even jezelf verbeelden dat je in je eigen tuin zit ...





En zoals jullie zien, nooit je oude schoenen weggooien ... In de tuin kan je er altijd nog iets decoratiefs mee doen !!!











Even verderop was een tuin met alleen maar een wand met blauwe potten met agaven in, ... je moet er maar opkomen, heel eenvoudig maar toch mooi als je maar een klein koertje of tuintje hebt met een muur. Ik wou door de manier waarop ik ze fotografeerde, proberen om een "postkaarteffect" te verkrijgen ...






Ik zou binnen afzienbare tijd een "bio-huis - passief huis" willen bouwen, en daarom neem ik foto's van alle huizen en stijlen die ik mooi vind, om zo aan de architect te kunnen verklaren wat ik eigenlijk van hem verwacht. Toen ik dit zomerhuisje zag, was ik helemaal verkocht. Eigenlijk zou ik mijn huis een beetje in deze stijl willen, maar dan een paar maatjes groter natuurlijk. Ik wil heel graag werken met heel veel glas, en een groot terras ervoor over de hele lengte van het huis, dus dit kon me echt helemaal bekoren. Ik ben al verliefd op dit soort huizen van toen ik de eerste keer naar Amerika ging, nu 16 jaar geleden. Ik zou over de hele lengte van mijn huis 1 grote ruimte willen, een atelier, waar ik kan lezen, naaien, scrappen, ... kortom creatief zijn, en dan lijkt dit soort model van huis me daar heel geschikt voor. We zien wel wat er uiteindelijk van komt ...
Op deze foto zien jullie een bloemetje dat ik zo prachtig vond, en eigenlijk nog nooit gezien had. De bloemblaadjes hadden dezelfde vorm als de groene blaadjes, en ik vond ze zo mooi door hun fragiliteit ...








En op het einde van de lange tuinwandeling konden we ook nog genieten van een aantal Oosterse tuinen, eigenlijk ook altijd iets dat mijn voorkeur heeft kunnen wegdragen. Zalig rustig Zen vind ik dat ...





Moet het nog gezegd dat ik die dag ongelooflijk genoten heb !!! En iedereen die van tuinen houdt, het is een echte aanrader en slechts anderhalf uur rijden van Gent.

In de folder stond ook vermeld dat de tuinen elk jaar veranderen, en dat ze dit jaar net een nieuw domein aangekocht hadden, waardoor het hele tuincomplex kon verdubbelen in grootte, dus zeker weer een reden om binnen een paar jaar nog eens af te zakken naar dit aards paradijs !!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

een hangmat is de max!! wij hebben er altijd één mee op reis. die tuinen klinken inderdaad wel leuk.... zal ik eens moeten overwegen om ook eens te bezoeken. door je verslagjes ga ik straks nog op reis naar Nederland ipv naar Frankrijk!!

pruts zei

hmmm klinkt goed die tuin.
zal ik moeten onthouden !!!!

Chantal van de Kant zei

Geweldig, ik kreeg een berichtje op mijn blog van iemand uit Zweden. Wat is de wereld toch klein geworden door al ons geblog he.
Compliment met jouw blog hoor, heel erg leuk om te lezen (hier en daar een stuk gelezen, morgen de rest).
Grappig dat je dat schrijft over de Rijnkade in Arnhem, ik woon er ongeveer vijf minuutjes vandaan, en als we er eten, voelen we ons inderdaad ook in het buitenland. Is een heel mooi plekje van Arnhem. Maar zo zijn er nog wel veel meer in Gelderland, wat bof ik eigenlijk om er te wonen, maar dat besef je niet als je er echt woont hoor, is allemaal normaal dan.
Kom je eigenlijk oorspronkelijk uit Belgie of uit Nederland? (zal vast wel ergens staan, maar zo ver ben ik nog niet.)

Groetjes
chantal