woensdag 25 juni 2008

Mini-tripje naar Nederland

Gisterenochtend zijn we, mijn ma en ik, begonnen aan een 4-daags tripje door Gelderland. De eerste halte was Zaltbommel, maar wat een tripje moest worden van anderhalf uur tussen Gent en Zaltbommel, bleek in werkelijkheid 3 uur te duren wegens file in Antwerpen, en nog een vrachtwagen die omgekeerd was, toen we bijna op onze bestemming waren. Maar uiteindelijk kwamen we dan toch met de nodige vertraging bij onze eerste halte aan.

Het bleek moeilijk om een parkeerplaats te vinden want bij aankomst bleek ook nog dat het marktdag was. Na even op de markt en in het winkelcentrum gestruind te hebben, trokken we richting kade, waar ons een wijds uitzicht over de Waal beloofd werd. Aan de rand van de Waal staat een standbeeld van een man die met zijn linkerhand het niveau aangeeft tot waar het water van de Waal mag komen vooraleer het stadje overstroomt. Dit is 8,87 meter boven de zeespiegel. Gelukkig zat de Waal nog ruimschoots onder dat peil. Maar in 1995 werd het hoogste punt ooit gemeten, alhoewel het toch nog steeds 1,44 meter onder de gevreesde hoogte was.


Even verderop staat ook een snoezig beeldje van Jip en Janneke, omdat dit het geboortedorp is van Fiep Westendorp, die de leuke figuurtjes uit haar potlood heeft laten vloeien. Jip en Janneke zijn doorheen mijn kinderjaren altijd mijn favorieten geweest (en zijn het nog, moet ik toegeven !!) en ik denk dat ik alle boeken van Annie M.G. Schmidt gelezen heb, die er ooit geschreven zijn.


Van Zaltbommel trokken we daarna naar Tiel, één van de oudste stadjes van Nederland en ook gekend voor "Flipje van de Betuwe". De "ouderen" die deze blog lezen zullen Flipje ongetwijfeld nog kennen ;-))

Nadien hebben we ook nog Wageningen bezocht, daar een superlekkere ijscoupe gegeten (het was nog een beetje te vroeg om naar onze B&B te trekken, goed excuus he ;-)), en nadien was het tijd om richting B&B in Ede te vertrekken. We kwamen terecht in een ongelooflijk mooi en proper huis, met een pracht van een tuintje. Helaas hadden we niet echt veel tijd om ervan te genieten, aangezien we ook nog iets achter de kiezen wilden steken. Dus dan maar richting Arnhem. Deze hele streek is echt wel mooi, en je rijdt constant door de bossen, omdat dit alles in de Veluwe ligt. Een aanrader voor wandelaars en fietsers.

Onze gastvrouw had ons aangeraden om te gaan eten op de Rijnkade, en na eventjes zoeken hadden we die dan eindelijk gevonden. We hadden geluk dat we nog een vrij plaatsje vonden op een terras om daar een lekkere maaltijd te verorberen. Wat een prachtig weer was het zelfs 's avonds nog, zodat we de hele tijd van een zalige temperatuur konden genieten aan de oevers van de Rijn. Ik had het gevoel alsof ik in het zuiden van Frankrijk zat te eten. Zalig !!

Geen opmerkingen: