zondag 13 september 2009

Een verhaaltje over tomaten en pruimen ¤¤¤¤ A story about tomatoes and prunes

De zomer is in Zweden dit jaar niet de beste geweest voor mijn tuin. Er is redelijk weinig dat echt goed groeide, door te weinig echt warme dagen en veel te veel regen.
Daarom was ik gisteren dan ook zo blij toen ik mijn eerste tomaat zag die rood aan het worden was, weliswaar in mijn serre. Ik vind de vorm van deze tomaten ook fantastisch ... grote, grillige bonken !!!









Wat er wel heel hard groeide, dit jaar, waren de pruimen aan mijn 4 pruimenbomen. De takken zijn zo zwaar dat ze tot op de grond doorhangen. Het is een echt gordijn van pruimen ... Mmmmm, lekker !!!


Ieder jaar weer, zitten er veel gaatjes in de bladeren, door één of ander insect gemaakt, maakt de pruimen zelf worden nooit geraakt, die zijn echt heel lekker.

Rarara, wat ga ik deze namiddag maken? Juist ja ... een pruimentaart ;-))

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

This summer has not been the best for my garden, here in Sweden. There are not so much things that have been growing good, due to not enough really warm days and lots of rain.

Therefor I was so happy yesterday, when I noticed my first tomatoe that was on the way to be red, although this one was hanging in the greenhouse. I really like the shape of these tomatoes also ... big, very strange shaped huge tomatoes !!!

What was growing very good this year anyway, were the prunes on my 4 prune trees. The branches are so heavy loaded that they are hanging onto the ground. It's really a curtain of prunes ... Mmmm, so sweet !!!

Every year again, there are many little holes in the leaves, made by one or another insect, but they never touch the prunes themselves, they remain very good.

Guess what I will be making this afternoon? Yes, indeed, ... a prune-tart ;-))

2 opmerkingen:

rt zei

Hmmm... , dat ziet er allemaal lekker uit!

Anoniem zei

Whaw ! Een pruimentaart. Daar zou ik best een stukje van willen proeven !